Blog: Oliepeilsensor Sharan

Casus: oliepeilsensor Sharan

Bij Garage G. Geurtsen krijgen wij een Volkswagen Sharan in de werkplaats waarvan het lampje van het olieniveau blijft branden. De klant vertelt dat hij ‘het oliepeil heeft gecontroleerd en dit in orde is’, maar toch blijft het lampje branden na de start van de motor. Met deze informatie gaan we aan de slag om een zo gericht en efficiënt mogelijke diagnose te stellen.

We beginnen met het verifiëren van de klacht. Na het starten van de motor zien we inderdaad dat het oranje oliekannetje op het dashboard blijft branden. We beginnen met een aantal basiscontroles, waaronder het peilen van de olie met behulp van de peilstok in de motorruimte. Hierbij wordt geen oorzaak of reden gevonden dat het olieniveau lampje blijft branden. We besluiten de auto uit te lezen met diagnoseapparatuur. Nadat we de auto hebben verbonden met de laptop maken we een volledige voertuigscan, die de volgende foutcode oplevert:

Foutcode DTC 9453842 / B104135
Oliepeiltemperatuur-sensor
> Signaal te hoog
> Permanente storing

Aan de hand van bovenstaande foutcode besluiten we in het elektrische bedradingsschema op te zoeken hoe de peilsensor aangesloten is en waar de zekering zich bevindt.

In de afbeelding van het schema zien we in de rode cirkel de sensor afgebeeld staan. We zien ook dat deze via zekering SC13 voeding krijgt op pen nummer 1. Aansluiting nummer 2 is de massa van de sensor en nummer 3 is de signaaldraad die naar het combi-instrument gaat. In de volgende stap gaan we de zekering checken, uit het schema weten we immer waar deze zit. Als we deze aanklikken geeft de computer aan dat deze op positie 13 zit van de zekeringkast in het voertuiginterieur onder de stuurkolom. De zekering blijkt niet defect te zijn. Dan volgt een meting met de multimeter op de oliepeilsensor zelf. Hieruit blijkt dat de 12 volt voeding op positie 1 niet meer aanwezig is. Dan is dat dus het probleem!

Nu nog de oorzaak van de defecte voeding achterhalen. In het schema valt ons op dat de voedingsdraad via tussenstekker C1 loopt. Hier gaan we de volgende meting verrichten. We zoeken de locatie van de tussenstekker en meten daar opnieuw de voedingsdraad.

Uit onze meting blijkt dat we op de tussenstekker wel een goede voeding hebben. De conclusie kan dan ook niet anders zijn dan dat er een draadbreuk zit in de voedingsdraad. We besluiten de kabelboom open te werken en gaan op zoek naar de draadbreuk. Al gauw is het bingo! Breuk gevonden! Het is erg belangrijk dat tijdens het diagnoseproces de goede stappen worden genomen om tot een juiste diagnose te komen. Dit voorkomt namelijk dat er onderdelen worden vervangen die niet defect zijn. Onderdelen vervangen die niet stuk zijn geeft een hogere belasting op het milieu en op uw portemonnee. Bij Garage Geurtsen helpen wij u graag om ook uw storing op de meest efficiëntste manier op te lossen. Heeft u ook een storing? Neem contact met ons op en wij voorzien u van een passend advies.